دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

ردپای فقر در زندگی سالمندان
 
ردپای فقر در زندگی سالمندان
رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران درگفتگو با امتیاز مطرح کرد؛
ردپای فقر در زندگی سالمندان

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت وگو با خبرنگار ما به مشکلات اقتصادی سالمندان اشاره کرد و گفت: زمانی که تورم افزایش پیدا می کند دیگر افراد نمی توانند هزینه های زندگی خود را تأمین کنند در نتیجه با غرق شدن در مشکلات به وجود آمده اقتصادی برای خود، موضوع مراقبت و نگهداری از سالمندان را به کلی فراموش می کنند و در نتیجه سالمندان مجبور هستند به تنهایی با چالش هایی که سر راهشان قرار می گیرد روبرو شوند.
رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران افزود: سالمندان در این دوره از زندگی، هزینه های درمانی و بهداشتی بسیار بالایی دارند و نمی توانند با این مبلغ زندگی آرامی داشته باشند. از طرفی نیز سالمندانی داریم که به دلیل چرخه عمر اقتصادی معیوب در کشور نتوانسته اند به اندازه کافی در طول دوره زندگی پس انداز و دارایی سرمایه ای داشته باشند و این باعث شده بخش زیادی از سالمندان فقیر و نیازمند حمایت باشند.
اقلیما در ادامه ضمن انتقاد از نبود حمایت مالی منظم از سالمندان اظهار کرد: صندوق های بازنشستگی هم به نحوی دچار بحران مالی شده اند و کیفیت خدمات درمانی و رفاهی که ارائه می دهند به شدت پایین است. این امر نیز به مراتب کیفیت زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار داده است به طوری که سبب شده تعداد بسیاری از سالمندان بازنشسته نیز به سمت مشاغل غیررسمی و چندشغله بودن بروند.
رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان گفت وگو با خبرنگارما گفت: امروز بسیاری از سالمندان بازنشسته به خصوص سالمندان بازنشسته جامعه کارگری و بازنشستگان مشاغل سطوح پایین صندوق بازنشستگی کشوری به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی ناچار هستند تا همچنان در بازار کار و در مشاغل غیررسمی و سطوح پایین فعالیت کنند؛ بنابراین موضوع سالمندی با مسئله فقر در هم آمیخته شده و تعداد بسیاری از سالمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند؛ نهادهای حمایتی که نمی توانند حمایت خاصی از سالمندان جامعه به عمل آورند.
منبع خبر:
روزنامه امتیاز
   تاریخ: ۲۱:۱۵ - ۳۰/۰۴/۱۴۰۲   بازدید: ۱۵۱