دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

راهكارهای پرورش مغز
 
سلامت ركنا : امكان افزایش هوش با یكسری فعالیت روزمره ممكن است.
راهكارهای پرورش مغز

هوش یك مؤلفه وراثتی دارد، اما راهكارهایی نیز وجود دارد كه به شما كمك می كند تیزتر و باهوش تر باشید. برخی از آن ها را در این مطلب توضیح خواهیم داد!

به گزارش ركنا ، قبل ترها، مردم تصور می كردند هوش یك كیفیت منحصربه فرد است كه از نزدیك با توانایی های شناختی و زبانی مرتبط است. در حالی كه كارشناسان نشان داده اند هوش بسیار بیشتر از این چیزهاست. در واقع، اگر می خواهید باهوش تر باشید، باید روی مهارت های مختلف كار كنید.

هوش را می توان به عنوان توانایی عملكرد صحیح در محیطی كه شما را احاطه كرده است، تعریف كرد. باهوش ترین افراد كسانی هستند كه در انطباق با تغییرات و پاسخگویی به خواسته های زیست محیطی انعطاف پذیری دارند.

در اینجا چند استراتژی برای كمك به شما در افزایش هوش وجود دارد. با ما همراه باشید...

خواب كافی و باكیفیتی داشته باشید بسیاری از فرآیندهای مهم در مغز هنگامی كه خواب هستید، اتفاق می افتد. مغز اطلاعاتی كه در طول روز دریافت كرده اید را پردازش و سازماندهی می كند. سپس، برخی اطلاعات را دور ریخته و برخی دیگر را تثبیت می كند.

علاوه بر این، در خواب انرژی ذهنی بازیابی می شود و شما ناخودآگاه برای یافتن راه حل برای موضوعاتی كه شما را نگران می كنند یا برایتان اهمیت دارند، كار می كنید. بنابراین، بهره بردن از یك استراحت یا خواب با كیفیت كافی برای عملكرد صحیح، ضروری است.

مراقب بدن تان باشید مطمئناً می دانید كه رژیم غذایی و فعالیت بدنی تأثیر زیادی در سلامتی دارند. حالا، آیا می دانید كه آن ها می توانند به شما كمك كنند باهوش تر هم باشید؟ به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد كه یك رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نه تنها باعث افزایش هوشیاری، تمركز و حافظه می شود، بلكه از افت شناختی نیز جلوگیری می كند.

همچنین مشخص شده است كه فعالیت های بدنی با بهبود گردش خون در افزایش عملكردهای فكری مؤثرند. به عبارتی اكسیژن و گلوكز دریافتی مغز را افزایش می دهند. بنابراین مهم است كه به طور منظم به انجام فعالیت بدنی با شدت متوسط بپردازید و بدنتان را سالم نگه دارید. در واقع این مورد اشاره به همان ضرب المثل معروف ماست كه ""عقل سالم در بدن سالم است"".

مغزتان را تمرین دهید تا تیزتر شود مغز ، مانند عضلات، به پرورش و تمرین نیاز دارد تا دچار آتروفی نشود. برای هوشمندتر بودن، مواجهه با چالش های جدیدی كه توانایی شناختی را به چالش می كشد، مهم است. صرف ده دقیقه در روز برای انجام فعالیت هایی مانند حل جدول كلمات، جدول سودوكو یا معماها، شما را از نظر ذهنی فعال نگه می دارد. علاوه بر این، اپلیكیشن های زیادی وجود دارد كه می توانند به شما در انجام این كار كمك كنند و آن را برایتان تسهیل كنند.

به دنبال یادگیری عمیق تر باشید به طور كلی، در مدارس، كودكان بر اساس عملكرد خود در یك آزمون خاص درجه بندی می شوند. در حال كه خیلی از آن ها به سرعت یادگرفته های خود را فراموش می كنند، زیرا درس ها را خوب و عمیق یاد نگرفته اند و فقط آن ها را برای امتحان حفظ كرده اند.

برای هوشمندتر بودن، شما باید یادگیری قابل توجهی داشته باشید، اطلاعات را با دقت شرح دهید و آن ها را در عمل به كار بگیرید. به عبارتی درك نحوه كار جهان به شما كمك می كند تا به طور مؤثرتری در آن حركت كنید.

هر آنچه آموخته اید را بنویسید و مرور كنید در بحث یادگیری، نوشتن آنچه یاد می گیرید یك روش عالی برای تثبیت آن دانش است. زیرا اولا به جای اینكه منفعلانه فقط مطلبی را دریافت كنید، به طور فعالانه روی آن كاری انجام می دهید. همچنین این كار فرصتی است تا اطلاعات را مرور كرده و در حافظه خود تازه نگه دارید.

هر روز كارهای متفاوتی را انجام دهید روال ها و روتین ها حس آشنایی و امنیت دلپذیری را ایجاد می كنند؛ اما با انجام كارهای مشابه و یكسان در هر روز، در نهایت شما مانند یك خلبان خودكار عمل می كنید.

بنابراین، خوب است كه تغییرات كوچكی در زندگی روزمره تان ایجاد كنید تا برای هرگونه اعلام هشداری آماده عمل باشید. بدین منظور می توانید هر روز مسیر متفاوتی را برای رفتن به محل كار خود انتخاب كنید و یا با گروه های مختلفی از دوستانتان گفتگو كنید و یا در كلاس های مختلفی كه توجه شما را به خود جلب می كنند شركت كنید.

هر روز مطالعه كنید خواندن یك عادت عالی است كه مهارت های زبانی را بهبود می بخشد و خلاقیت تان را افزایش می دهد. علاوه بر این، اجازه می دهد با قرار دادن خودتان به جای شخصیت اصلی هر داستانی، هوش اجتماعی و عاطفی تان را پرورش دهید. در نهایت این كه مطالعه كردن یك روش عالی برای كشف موضوعات مختلف، افزایش كنجكاوی و باز شدن ذهن و ایده های جدید هم می باشد.

ایده ها را پیگیری كنید هنگامی كه شروع می كنید به پرورش ذهنتان با اطلاعات و عادات جدید، متوجه خواهید شد كه چگونه شروع به فعال شدن می كند. در واقع، خلاقیت شما افزایش خواهد یافت و می توانید بسیاری از افكار جدید و بكر را تجربه كنید.

ایده هایی كه توجه شما را به خود جلب می كنند بنویسید و بعداً به آن ها بازگردید، ایده های خام و نپخته را صیقل داده و شكل دهید. بدین ترتیب، آن ها به روش های جدیدی برای گسترش و توسعه ی ذهن شما تبدیل خواهند شد.

كارها را متفاوت انجام دهید تا باهوش تر شوید به طور معمول، وقتی یاد گرفتید كاری را به طور كارآمد انجام دهید، دیگر كاوش در آن زمینه را متوقف می كنید و به آنچه می دانید ادامه می دهید. در واقع با خودتان فكر می كنید چرا چیزی را تغییر دهید كه خوب و درست كار می كند؟

در حالی كه، جستجوی راه های جدید برای دستیابی به همان فعالیت به ما كمك می كند مسیرهای عصبی جدیدی در مغزمان ایجاد كنیم. به عنوان مثال، شروع به استفاده از دست غیر مسلط برای انجام كارهای روزمره مانند غذا خوردن یا تمیز كردن می تواند بسیار محرك باشد.

با خودتان صحبت كنید و از خودتان سؤال بپرسید آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید كه فكر می كنید صحبت كردن با خودتان نشانه دیوانگی است؟ باید بگوییم كه اصلاً این طور نیست. این یك تمرین بسیار سالم است كه می تواند شما را به داشتن هوش بیشتری برساند.

وقتی نگرانی ها، افكار و احساسات خود را بیان می كنید، آن ها را در سطح عمیق تری پردازش می كنید. علاوه بر این، شما با این كار استراتژی های جدید حل مسئله را فعال می كنید. بنابراین، عادت كنید با خودتان صحبت كنید و از خودتان سؤال بپرسید تا واقعاً از نظر روانشناسی انعطاف پذیرتر شوید.

برای هوشمندتر شدن زبان دیگری یاد بگیرید مورد آخر این كه، یادگیری یك زبان دیگر توانایی های شناختی شما را بسیار گسترش می دهد. دوزبانه بودن تسلط كلامی را بهبود می بخشد، توجه، تمركز و حافظه را افزایش می دهد. از سوی دیگر، این امر به توسعه دیدگاه های دیگر در درك جهان كمك می كند و دید گسترده تری به شما می دهد.

چگونه باهوش تر شویم؟ در نهایت این كه برای هوشمندتر شدن، باید ذهنتان را پرورش دهید، با چالش ها روبرو شوید و فعال بمانید. بدترین دشمنان انعطاف پذیری مغز، عادی بودن و راحتی هستند. بنابراین، حتماً چالش های كوچكی را در زندگی روزمره خود ایجاد كنید.

به یاد داشته باشید، هوش فقط یك نمره روی كاغذ نیست. در واقع، وقتی می خواهیم با واقعیت سازگار شویم، بهترین دوست و متحد شما است. پس بدون شك، ارزش كار كردن و تلاش را دارد!آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا كلیك كنید.
منبع خبر:
رکنا
   تاریخ: ۰۹:۱۴ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۱