دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

106 هزار سال اسارت 40 هزار آزاده ایرانی
 
در اولین جلسه کارگروه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد

106 هزار سال اسارت 40 هزار آزاده ایرانی

آزاده دوران دفاع مقدس و عضو هیئت علمی دانشگاه در اولین جلسه کارگروه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مراسم تقدیر از آزادگان گفت: طول مدت اسارت 40 هزار آزاده سرافراز، 106 هزار سال می شود.

به گزارش خبرنگار وبدا، مراسم تجلیل از آزادگان شاغل در دانشگاه به مناسبت فرارسیدن سالروز بازگشت آزادگان سرافراز کشورمان و اولین جلسه کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دانشگاه ، با حضور دکتر سید علی حسینی، رییس دانشگاه و دکتر مجید احمدی مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه، دکتر خانکه و دیگر اعضای کارگروه برگزار شد.

دکتر سید علی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این جلسه با تبریک روز آزادگان گفت: با نگاهی به 44 سال عمر پر برکت انقلاب اسلامی و اتفاقاتی که طی این مدت روی داده، شاهدیم که این انقلاب و تداوم آن با ایثار و شهادت همراه بوده و آنچه موجب عزت، اقتدار و ماندگاری نظام مقدس جمهوری اسلامی فرهنگ و ایثار و شهادت است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: اگر جانفشانی ایثارگران و آزادگان نبود، در این جایگاه نبودیم، انقلاب اسلامی به واسطه خون شهدا و دلاوری و جانفشانی ایثارگران پابرجاست.

رئیس کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دانشگاه تاکید کرد: حرکت در مسیر ایثار و شهادت جز برنامه ها و اقدامات اساسی ماست. برای تدوام انقلاب و نظام لازم است ایثارگری و فرهنگ آن تبیین و ترویج شود.

دکتر حسینی با اشاره به حضور خود در جبهه افزود: هر لحظه از حضور در جبهه خاص بود، و توفیق شهادت نصیب ما نشد. در آن سالها با دکتر خانکه در جبهه بودیم.

رئیس کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دانشگاه گفت: اکثر برنامه ها و اقدامات فرهنگی دانشگاه با لحاظ فرهنگ ایثار و شهادت اجرا می شود و معاونت فرهنگی دانشگاه در این زمینه برنامه های خوبی را انجام داده با در دست اقدام است. برای پیاده روی اربعین نیز برنامه ریزی لازم انجام شده و شورای فرهنگی دانشگاه مصوباتی در این زمینه داشته است.

وی ادامه داد: با توجه برنامه های دشمن برای تضعیف روحیه ایثار و شهادت، درصددیم از فرصت فضای مجازی برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

اولین جلسه کارگروه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت در دانشگاه برگزار شد

دکتر ابوالفضل ره گوی دبیر ستاد شاهد و امور ایثارگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این جلسه با تبریک روز آزادگان به تشریح برنامه ها و اقدامات این ستاد پرداخت و افزود: علیرغم برگزاری مراسم تقدیر از آزادگان سرافراز توسط وزارت بهداشت، دکتر حسینی تاکید داشتند تا از آزادگان عزیز دانشگاه تقدیر شود.

وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه کارگروه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت در دانشگاه گفت: هدف این کارگروه یکپارچه سازی فعالیت ها و خدمات در حوزه های فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و پژوهشی است، این کارگروه نهاد اصلی برای برنامه ریزی و سیاست گذاری جامعه ایثارگران اساتید، کارکنان و دانشجویان است.

دکتر ره گوی با ارائه آماری از وضعیت ایثارگران دانشگاه ، افزود: 174 نفر از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ایثارگر هستند، 19 نفر از اعضای هیئت علمی را ایثارگران تشکیل می دهند. 155 نفر از کارمندان ، ایثارگر هستند.

دبیر ستاد شاهد و امور ایثارگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: 477 نفر از دانشجویان نیز از ایثارگران هستند. که همسر و فرزند رزمنده با 292 نفر بیشترین تعداد خانواده ایثارگران دانشجویی را به خود اختصاص داده اند. همچنین پنج شهید به دانشگاه منتسب هستند و دو شهید گمنام نیز در دانشگاه خاکسپاری شده اند.

شیوه ارائه خدمات به ایثارگران کارآمد می شود

دکتر مجید احمدی مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران با گرامی داشت یاد شهدای نظام سلامت و شهدای دانشگاه در این مراسم گفت: وزارت بهداشت یکی از دستگاه هایی است که نسبت به جمعیت خود، بیشترین اعضای شاهد و ایثارگر را دارد.

احمدی تصریح کرد: در کارگروه ترویج ایثار و شهادت به دنبال ایجاد ساختار جدید نیستیم بلکه به دنبال استفاده از ظرفیت های موجود و اتصال نقاط دچار افتراق هستیم. خوشبختانه بعد از 8 سال، شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دولت مردمی احیا شد و وزارت بهداشت اولین دستگاهی بود که کارگروه ها را در سطح وزارتخانه و دانشگاه ها تشکیل داد.

دبیر کارگروه ترویج ایثار و شهادت وزارت بهداشت در ادامه افزود: در بررسی مشکلات و چالش های مرتبط با امور ایثارگران به دو چالش اصلی رسیدیم، چالش اول، ضعف در ارائه خدمات به ایثارگران و چالش دوم ضعف در نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت است. برای ارائه خدمات باید از رویکرد جزیره ای و تک محوری فاصله بگیریم و یک حوزه گفتمانی را فراهم کنیم.

احمدی تصریح کرد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اصرار بر استفاده از روشهای گذشته جوابگو نیست و باعث ایجاد در ارتباط با نسل جدید می شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران گفت: باید ناکارآمدی در شیوه ارائه خدمات به ایثارگران را اصلاح کنیم و تلاش مان بر این باشد که ضمن برخورد کریمانه برای توانمندی این عزیزان اقدام کنیم.

فعالیت جهادی شبانه روزی برای رسیدن به قله اقتدار و پیشرفت

حجت الاسلام محمد افشاری مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در این مراسم ضمن گرامیداشت روز آزادگان گفت: قیام امام حسین(ع) یک قیام دو مرحله ای بود که مرحله اول آن که یک جهاد نظامی است توسط ایشان اجرا می شود و مرحله دوم جهاد نیز توسط امام سجاد (ع) پیگیری و اجرا می شود، ابتکار امام سجاد در این مرحله از مبارزه ، اتفاق بزرگی و در واقع جهاد تبیین بود. تبیین اسلام نبوی در مقابل اسلام اموی باعث شد تا یزید در ظاهر از کار خود در واقعه عاشورا ابراز پشیمانی کند.

حجت الاسلام افشاری بااشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره رسیدن به قله پیشرفت تاکید کرد: با فعالیت جهادگونه شبانه روزی و تحت فرمان رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به قله اقتدار و پیشرفت تلاش می کنیم.

اسارت 25 هزار نفر از رزمندگان در سال 67

دکتر علی خاجی هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ورزمنده جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس نیز در این جلسه با ارائه گزارش مبسوط از وضعیت آزادگان در زندانهای رژیم بعثی عراق گفت: طی 8 سال دفاع مقدس، 40 هزار نفر از رزمندگان، اسیر شدند که دو هزار و 500 نفر از آنان، غیر نظامی بودند و 24 نفر از آزادگان ، خانم هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به همدستی حزب کومله با نیروهای بعثی تصریح کرد: بر اساس برخی شواهد رژیم یعثی، حدود پنج هزار نفر از اسرا را به شهادت رسانده است. برخی از اسرا از جمله غیرنظامیان توسط نیروهای کومله دستگیر و در ازای یک گونی پیاز تحویل نیروهای عراقی می شد!

دکتر خاجی با اشاره به سختی های دوران اسارت، افزود: طول مدت اسارت 40 هزار آزاده سرافراز، 106 هزار سال می شود. شهید خلبان حسین لشکری پس از 18 سال اسارت به میهن بازگشت، این شهید بزرگوار 6 سال از دوران اسارت خود را در زندان انفرادی گذرانده بود.

این آزاده دوران دفاع مقدس به خیانت ها و همکاری های منافقین با رژیم صدا برای آزار و اذیت آزادگان اشاره کرد و ادامه داد: از یک گروه 30 نفری اسرا که به استخبارات عراق رفته بودند، 15 نفر به شهادت رسیدند. تشکیلات منافقین نیز طی سالهای دفاع مقدس برای آزار و اذیت آزادگان ، با رژیم صدام همکاری می کردند و نامه های ارسالی اسرا برای خانواده هایشان را سانسور و حتی دستکاری می کردند و در مواردی با جعل دستخط اسرا یا خانواده هایشان باعث بروز مشکلات و سختی ها برای آنان می شدند که اقدامی زشت و غیر اخلاقی بود.

دکتر خاجی با بررسی زمان دستگیری آزادگان در جنگ تحمیلی گفت: طی سال 67 بالغ بر 25 هزار نفر از رزمندگان به اسارت گرفته شدند که بیشترین میزان دستگیری است. 60 درصد دستگیری رزمندگان و اسارت آنان در تیرماه سال 67 روی داده و در روز 31 تیر سال 67 هم بیشترین میزان اسارت که بالغ 25 درصد است را شاهد هستیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح و هدایایی از آزادگان سرافراز شاغل در دانشگاه تجلیل شد.

   تاریخ: ۰۸:۴۳ - ۲۹/۰۵/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۷