دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

معاون وزیر ورزش: صحت اطلاعات سایت ها و كانال های همسریابی مشخص نیست / نظارتی بر آنها شكل نمی گیرد و همین امر منجر به اخاذی این سایت ها از مردم شده
 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: باید نهاد ضابطی زیرمجموعه دستگاه قضایی شكل بگیرد تا بر سایت های همسریابی نظارت شود و حتی مجوزهای لازم صادر و با مجموعه های متخلف برخورد شود.
ایسنا: معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: باید نهاد ضابطی زیرمجموعه دستگاه قضایی شكل بگیرد تا بر سایت های همسریابی نظارت شود و حتی مجوزهای لازم صادر و با مجموعه های متخلف برخورد شود.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اجباری شدن بعضی مسائل منجر به ایجاد تخلفاتی نیز می شود، از این رو ممكن است حتی با اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج برخی بدون طی كردن دوره مشاوره گواهی نامه آن را تهیه كنند. اگر بحث اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج به درستی انجام شود و تخلفی در آن انجام نشود به طور حتم با فرهنگ سازی در این حیطه شاهد افزایش آمار ازدواج نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینكه به علت كمبود نیروی انسانی و روانشناس برای حضور در روستاها و ارائه خدمات پیش از ازدواج نمی توان مشاوره پیش از ازدواج را حداقل در شرایط فعلی اجباری كرد، ادامه داد: روانشناسان و مشاوران از هیچ گونه معافیت و بیمه ای برخوردار نیستند و از سوی دیگر مشوق و امتیازی برای حضور آنها در مناطق محروم در نظر گرفته نشده است، از این رو حضور آنها در مناطق محروم و ارائه مشاوره عملا ایثارگری و كار خیر بدون مزد محسوب می شود.

وی افزود: مكاتباتی برای مشمول بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی توسط این معاونت انجام شده است كه البته نهاد اصلی كه باید این مساله را پیگیری كند سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است. این معاونت تنها به عنوان دستگاه همكار، به تعلق گرفتن این تسهیلات كمك می كند و به اندازه وظایف خود مكاتبات و پیگیری های خود را انجام داده است.

طرحی برای حضور روانشناسان در مناطق محروم

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح كرد: اگر مساله كمبود نیروی انسانی، اعطای مشوق ها و امتیازاتی برای حضور روانشناسان در مناطق محروم و روستایی، معافیت ها و ایجاد پوشش بیمه حل شود، می توان طرحی نظیر طرح حضور پزشكان در مناطق محروم را برای حضور روانشناسان در مناطق محروم و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج اجرایی كرد.

در برخورد با آسیب های اجتماعی نظیر ازدواج سفید به روز نیستیم

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره علت روی آوردن جوانان به ازدواج سفید گفت: اگر روزی كه این مساله با عناوین مختلفی نظیر ازدواج سفید یا هم باشی، هم خانگی و... شكل گرفت؛ شناسایی، تحلیل درست و ورود سریعی برای رفع آسیب انجام می دادیم به طور حتم به نتیجه می رسیدیم.

تندگویان افزود: متاسفانه ما در برخورد با آسیب های اجتماعی به روز نیستیم و معمولا برای پیشگیری اقدام نمی كنیم و مقابله ما با آسیب نیز دیر شكل می گیرد. ما زمانی به آسیب ها ورود می كنیم كه آسیب ها در بخشی از كشور فراگیر شده است. دستگاه ها در مواجهه با آسیب بسیار كند و ناهماهنگ عمل می كنند.

پیشنهادهای مبتنی بر پیوست مطالعاتی در امر فرزندآوری اثرگذار است

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اعطای یك میلیون تومان به سرپرست متولدین 1400 برای خرید سهام بورس را در امر فرزندآوری موثر می دانید، تصریح كرد: اگر پیشنهادات نهادهای مختلف در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری مبتنی بر پیوست مطالعاتی باشد اثرگذار خواهد بود، در غیر این صورت نگران صرف منابع كشور با اجرای مشوق های مقطعی و بی تاثیر هستیم.

معاون ساماندهی امور جوانان همچنین این را هم گفت كه زمانی یك خانواده به امر فرزندآوری توجه نشان می دهد كه نسبت به توانایی اداره فرزند خود تا زمان تحت تكفل بودن و تامین هزینه ها با توجه به مشوق های دائمی اطمینان حاصل كند چراكه مشوق های مقطعی كمكی به ساختار پایه دار فرزندآوری نمی كند.

اخاذی سایت های همسریابی از مردم

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره سایت های همسریابی اظهار كرد: صحت سوابق و اطلاعات ارائه شده در سایت ها و كانال های همسریابی مشخص نیست. در حال حاضر هیچ نهادی برای صدور مجوز این مجموعه ها وجود ندارد و از این رو نظارتی بر آنها شكل نمی گیرد و همین امر منجر به اخاذی این سایت ها از مردم شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه ها صرفا سایت هایی شخصی یا وابسته به موسسه ای هستند كه مجوزی برای این فعالیت ندارند و كار غیر قانونی انجام می دهند. فعالیت آنها عمدتا به ازدواج پایدار و زندگی مشترك و دائمی ختم نمی شود.

قوه قضائیه و مسئله نظارت بر سایت های همسریابی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، افزود: باید ساختار و ضابطی قضایی در این راستا شكل گیرد كه با دسترسی مستقیم، اطلاعات مشخص افراد را در اختیار داشته باشد كه به طور حتم به جز قوه قضائیه نهاد دیگری نمی تواند چنین ساختاری را ایجاد كند.

تندگویان افزود: این معاونت با دادستان و پلیس فتا مكاتبات لازم را انجام داده است چراكه تنها دستگاهی كه می تواند اشراف كامل به فضای مجازی داشته باشد دادستانی و پلیس فتا است. باید نهاد ضابطی زیر مجموعه دستگاه قضائی شكل گیرد تا نظارت بر روی چنین مجموعه هایی انجام شود و حتی مجوزهای لازم صادر و با مجموعه های متخلف برخورد شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: اگر ساختاری ایمن در نهاد قضائی ایجاد شود كه مراجعه كنندگان به چنین سایت هایی پیش از در اختیار قرار دادن اطلاعات خود در سایت یا به یكدیگر، در سیستمی رصد و پایش و راستی آزمایی شوند و اطلاعاتشان در آن سیستم محفوظ و ایمن بماند، همچنین نهاد قضایی مسئولیت تبعات ناشی از كتمان برخی موضوعات توسط مراجعه كنندگان را بر عهده گیرد، می توان درباره فعالیت این سایت ها و حمایت از آنها صحبت كرد.
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۱۱:۰۳ - ۱۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۸