دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح «سالمند یاری» در همدان اجرا می شود
 
طرح «سالمند یاری» در همدان اجرا می شود >
هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: براساس تفاهم نامه سه جانبه بین این اداره کل با بهزیستی و سازمان نظام پرستاری استان، خدمات و مراقبت های پرستاری با اجرای طرح «سالمند یاری» ارائه می شود.
به گزارش هگمتانه، وهب مختاران با بیان ضرورت توسعه و ترویج خدمات و مراقبت های پرستاری در بین مردم اظهار کرد: تغییر الگوی جمعیتی، افزایش بیماری های مزمن به ویژه در سالمندان، تغییر رفتار و سبک زندگی و پیشرفت نظام سلامت مطابق با فن آوری جدید از دلایل تنظیم این تفاهم نامه است.
وی افزود: طرفین با امضا این تفاهم نامه گسترش همکاری برای ارائه خدمات متقابل فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی، مدنی و دیگر موضوعات اجرایی مرتبط با این تفاهم نامه را در دستور کار قرار می دهند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان، موضوع این تفاهم نامه را شناسایی و استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود برای توسعه و ترویج برنامه سلامت و مراقبت جامعه نگر برشمرد.
مختاران ادامه داد: اولویت بخشی به مادران و مراقبان اعضای خانواده و توانمند سازی تسهیل گران برنامه توانبخشی از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.
وی ادامه داد: ارائه خدمات دوره های آموزشی و توانمندسازی تخصصی کمک پرستاری، مراقبت سالمند، مراقبت فرد دارای معلولیت، مراقبت کودک، همراه بیمار و مدیریت و ارائه خدمات نظام سلامت و مراقبت های پرستاری و توانبخشی در سطح جامعه (روستایی و شهری) به عنوان جامعه هدف از اهداف این تفاهم نامه است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان یادآور شد: کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه خدمات و مراقبت های پرستاری و توانبخشی حرکت به سمت سلامت جامعه نگر با اولویت مراقبت و توانبخشی افراد توانیاب نیز موارد دیگری از اهداف این تفاهم نامه است.
مختاران تشکیل کمیته راهبردی و تعیین اعضای آن، همکاری در نیازسنجی دوره های آموزشی سلامت محور، همکاری در تهیه، تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، همکاری در نظارت بر اجرای تعهدات و ارائه گزارش به طرفین را از تعهدات مشترک تفاهم نامه سه جانبه مطرح کرد.
وی اظهار کرد: مشارکت در برگزاری تمامی دوره ها و همکاری در برگزاری همایش های علمی و کارگاه های آموزشی و همایش های مرتبط با تفاهم نامه از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان اظهار کرد: استان همدان با 210 هزار جمعیت سالمند رتبه چهارم کشور را از نظر سالمندی دارد که با فرض اینکه 10 درصد این افراد تمکن مالی دارند و دنبال گرفتن پرستار هستند می توان 21 هزار شغل ایجاد کرد.
مختاران افزود: نظام پرستاری افراد مورد تأیید خود را به فنی و حرفه ای برای حضور در دوره های آموزشی معرفی می کند و بهزیستی هم از منظر روانشناسی در طرح سالمند یاری صاحب نظر است.
وی گفت: در طرح سالمند یاری از اساتید مورد تأیید بهزیستی و نظام پرستاری نیز بهره گرفته می شود همچنین متقاضیان فراگیری این حرفه باید در دوره های آموزشی نظیر خانه داری، مدیریت منزل، نحوه برخورد با سالمند و آشپزی برای سالمندان شرکت کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه پس از برگزاری این دوره برای شرکت کنندگان گواهی مهارت صادر می شود ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی و ارتقای مهارت افراد می تواند دولت را در رسیدن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی کمک کند.
به نقل از ایرنا، 22 مرکز دولتی و 217 مرکز آموزش خصوصی در استان همدان زیر نظر فنی و حرفه ای فعالیت دارند و 500 رشته و حرفه را آموزش می دهند.
   تاریخ: ۰۹:۳۴ - ۰۵/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۹۷