دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فاز دوم طرح سلامت خانواده در چهارمحال و بختیاری آغاز شد
 
شهرکرد-ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای 20 هزار نفر گفت: فاز نخست در شهرستان فارسان اجرایی شد و فاز دوم این طرح در شهرستان های لردگان و بروجن آغاز شده است.
فاز دوم طرح سلامت خانواده در چهارمحال و بختیاری آغاز شد شهرکرد-ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای 20 هزار نفر گفت: فاز نخست در شهرستان فارسان اجرایی شد و فاز دوم این طرح در شهرستان های لردگان و بروجن آغاز شده است.

علی احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فاز دوم جمعیتی حدود 65 هزار نفر در بروجن و 36 هزار نفر در لردگان زیرپوشش این طرح قرار می گیرند.

به گفته وی، برای اجرای این طرح در شهرستان بروجن سه مرکز جامع خدمات سلامت و هشت پایگاه سلامت ضمیمه و غیر ضمیمه و در شهرستان لردگان 2 مرکز جامع خدمات سلامت و سه پایگاه فعالیت دارند.

احمدی با اشاره به اینکه مرحله نخست این طرح در فارسان اجرا شد، گفت: تاکنون 21 هزار نفر از مردم این شهرستان از خدمات این طرح بهره مند شداند.

به گفته وی، در این طرح به ازای هر سه هزار نفر جمعیت یک مراقب سلامت و یک ماما به بررسی سلامت جمعیت تحت پوشش، غربالگری بیماری های مختلف و ارجاع بیماران به پزشک عمومی می پردازند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در این طرح در صورت شناسایی بیماران، همه هزینه های درمانی از مراجعه به پزشک برای تشخیص اولیه تا بستری در بیمارستان های دولتی با پرداخت 95 درصد هزینه ها از سوی دولت انجام می شود.

وی تامین پزشک، ماما و مراقب سلامت، فضای فیزیکی مناسب و تجهیزات را مهمترین مشکل برای اجرای این طرح در سراسر استان اشاره کرد وگفت: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ سازی، ارتباط و تعامل با مردم، تبلیغات محیطی، همکاری بین بخشی و افزایش آگاهی برای جلب مشارکت مردم است.

به گزارش ایرنا، نظام سلامت عبارت است از تمام سازمان ها، موسسات و منابعی که به ارائه یا تولید اقدامات سلامت اختصاص دارند، نظام سلامت به طور معمول در سطح های متفاوت شکل می گیرد و از روستا تا شهر، و از مراقبت های اولیه تا خدمات پیچیده تخصصی و فوق تخصصی را عرضه می کند.

پزشک خانواده، پزشکی است که حداقل دارای مدرک دکتری حرفه ای پزشکی و مجوز معتبر فعالیت حرفه ای پزشکی در محل ارائه خدمت باشد. پزشک خانواده، در نخستین سطح خدمات، عهده دار ارائه و مدیریت خدمات سلامتی سطح اول است و مسئولیت هایی شامل، تامین جامعیت خدمات، تداوم خدمات، مدیریت سلامت، تحقیق، و هماهنگی با سایر بخش ها را دارد و یکی از وظایف پزشک خانواده مدیریت و نظارت بر عملکرد تیم سلامت تحت سرپرستی خود است.

تیم سلامت(Health Team)، گروهی از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانی یا توانبخشی که بسته ی خدمات سطح اول را در اختیار فرد، خانواده و جامعه تعریف شده قرار می دهند و مسئولیت آنان با پزشک خانواده است.همه افراد جامعه برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی باید از طریق این تیم وارد زنجیره ارائه خدمات سلامت شوند.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۶ - ۱۲/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۰