دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وب دا - مسیر خودکفایی با تولید تجهیزات پزشکی هموار می شود
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با تلاشی که با هدف تامین تجهیزات بومی در کشور در حال انجام است، حرکت روبه جلویی که در حوزه تجهیزات پزشکی آغاز شده، اظهار امیدواری کرد که با تلاش دانشمندان و پیشرفت های انجام شده، نیازها به حداقل برسد و در کشور به خودکفایی ملی برسیم.
مسیر خودکفایی با تولید تجهیزات پزشکی هموار می شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با تلاشی که با هدف تامین تجهیزات بومی در کشور در حال انجام است، حرکت روبه جلویی که در حوزه تجهیزات پزشکی آغاز شده، اظهار امیدواری کرد که با تلاش دانشمندان و پیشرفت های انجام شده، نیازها به حداقل برسد و در کشور به خودکفایی ملی برسیم.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در گفت و گویی که از "برنامه ی رادیویی پیشران علم" درباره تولید علم در دانشگاه ها و اختصاصا در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پخش شد، اظهار کرد: با گذشت بیش از هفت دهه از عمر علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این دانشگاه در تربیت دانش آموختگان مختلف در گروه های سلامت محور نقش بی بدیلی داشته است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سالهای متمادی نقش اساسی خود در زمینه های سلامت محور را به خوبی ایفا کرده است.

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور ما فعالیت های دانشگاه های علوم پزشکی به گونه ای است که هر 64 دانشگاه علوم پزشکی از خط مشی واحدی تبعیت می کنند، ادامه داد: فرایندی تحت عنوان فرایند ادغام در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی جاری است.

دکتر زالی با اشاره به اینکه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاه های علوم پزشکی توامان با خدمات آموزشی است خاطرنشان کرد: هر دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر تربیت نیروهای فراگیر برای تامین نیروهای حرفه ای مورد نیاز در حوزه سلامت و انجام تحقیقات سلامت محور نقش بی بدیلی ایفا می کنند.

وی به جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد و ادامه داد: بالغ بر شش میلیون جمعیت استان تهران از خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بهره مند هستند، به نظر می رسد بیشترین حوزه استحفاظی تحت پوشش بهداشت و درمانی در کشور متعلق به این دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یادآور شد: جمعیت تحت پوشش دانشگاه معادل چندین کشور آسیایی و اروپایی می تواند باشد، این مهم بیانگر حجم گسترده خدمت رسانی به مردم توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.

به گفته دکتر زالی حوزه گسترده دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که برای انجام خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد، زیرساخت وسیعی را برای انجام خدمات پزشکی، بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این دانشگاه 12 دانشکده در اختیار دارد ادامه داد: بالغ بر 14 هزار دانشجو در رشته های مختلف سلامت محور از این دانشگاه خدمات آموزشی دریافت می کنند.

رییس دانشگاه ادامه داد: بیش از 24 رشته تخصصی بالینی در این دانشگاه تدریس می شود که در کنار دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین و متنوع ترین بستر آموزش تخصصی بالینی را این دانشگاه در اختیار دارد.

دکتر زالی در ادامه به افتخار میزبانی از 43 رشته بالینی در حوزه فلوشیپ و فوق تخصص در عرصه ملی در 256 رشته مقطع با حضور هزارو 470 عضو هیئت علمی پایه و بالینی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که رتبه استادیاری و استاد تمامی در دانشگاه را دارند، حدود 40 درصد است ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با 82 مرکز تحقیقاتی فعالیت می کند که از این تعداد هفت مرکز به عنوان مراکز فراملی همکاراصلی تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی در منطقه شناخته شده اند.

دکتر زالی از فعالیت شش مرکز رشد در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبرداد و افزود: یکی از نقاط مهم در این دانشگاه موضوع فناوری است، امروز 245 شرکت دانش بنیان که به صورت تخصصی در حوزه سلامت کار می کنند به این دانشگاه وابسته هستند و بالغ بر 250 محصول کاربردی هم به عنوان محصولات فناورانه این شرکت ها به مجموعه سلامت کشور اضافه شده است.

رییس دانشگاه در ادامه درباره تولید مقالات نیز گزارشی ارایه داد و عنوان کرد: در سه دهه فعالیت اخیر دانشگاه برای اولین بار تعداد مقالات منتشر شده از مرز پنج هزار مقاله عبور کرد و پیش بینی می کنیم تا پایان سال آینده این عدد افزایش یابد.

دکتر زالی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت مقالات دانشگاه در دستور کار است، گفت: 25 درصد از مقالات دانشگاهی با حضور اساتید بین المللی از کشورهای کانادا، انگلستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس وعراق و به صورت کار چندوجهی انجام شده است به شکلی که از هر چهار مقاله منتشر شده در دانشگاه در سال اخیر یک مقاله Q1 بوده و در حوزه ارجاعات هم جهش 14 پله ای داشته ایم.

وی اضافه کرد: تلاش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه آموزش و پژوهش بر این اصل است که جایگاه ملی و بین المللی را ارتقا دهیم.

رییس دانشگاه با بیان اینکه عمده مقالات در حوزه مباحث کاربردی حوزه سلامت است ادامه داد: تعداد متنوعی از عناوین پایه و کاربردی، بالینی مجموعه مقالات دانشگاه را تشکیل می دهد ولی به ترتیب تغذیه، بیماری های چشمی، علوم اعصاب، سل و بیماریهای ریوی و سایر موارد مثل جراحی های ریه، قلب و عروق، مغز و اعصاب، بیوشمی، داروسازی، طب ایرانی، توانبخشی و روش های نوین و پیراپزشکی پرشمارترین مقالات دانشگاه در زمینه ارجاعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

دکتر زالی در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه دانشگاه مجهز به مرکز انتشاراتی با پیشینه درخشان است ادامه داد: شورای مطلع و باتجربه در این مرکز انتشاراتی فعالیت می کنند. از نظر تیراژ کتب دانشگاهی به لحاظ کمی وکیفی در کشور رتبه اول بین دانشگاههای علوم پزشکی متعلق به این دانشگاه است.

وی افرود: علاوه بر کتاب هایی که دانشگاه با لوگوی اختصاصی منتشر می کند، بسیاری از اساتید این دانشگاه در زمینه تالیف و ترجمه نیز فعالیت دارند.

به گفته رییس دانشگاه بسیاری از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توانسته اند فصل هایی از کتاب های مرجع جهانی را تالیف کنند، به طور مثال اساتید گروه بیهوشی این موفقیت را کسب کرده اند.

دکتر زالی تاکید کرد: کتاب جامع اورولوژی که در رشته اورولوژی توسط اساتید این گروه تالیف می شود، ماخذی معتبر برای آزمون های سطوح فراگیر است، در سال آتی در تلاشیم این مهم به سایر گروهها نیز تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 43 مجله در حوزه سلامت و پزشکی توسط اساتید دانشگاه منتشر می شود که به زبان انگلیسی است و در سنجه های بین المللی نیز مورد تایید هستند، از بین این مجله ها 13 مجله از نظر ضریب نفوذ رتبه مطلوبی را کسب کرده و پیش بینی می کنیم تعداد مجلات بیشتری از مجلات دانشگاه ارتقای رتبه پیدا کنند.

رییس دانشگاه توضیح داد: برخی از مجلاتی که در دانشگاه منتشر می شود به زبان فارسی است به طور مثال مجله اصلی دانشکده پزشکی تحت عنوان "پژوهش در آموزش پزشکی" به زبان فارسی منتشر می شود، اساسا مجله رسمی تحقیقات و فناوری نیز با عنوان"پژوهنده" منتشر می شود که تماما به زبان فارسی و خلاصه ی آن نیز به زبان انگلیسی است.

دکتر زالی با بیان اینکه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، یکی از دانشکده های فعال و پویا در زمینه تحقیقات دارویی و برنامه های نوین دارویی است، اضافه کرد: یکی از برنامه های دانشگاه در دانشکده داروسازی، داروهای جدیدی است که در کشور تولید می کنیم. دانشگاهها نقش کارخانه ای در تولید دارو ندارند ولی فرمولاسیون و طراحی داروها خصوصا داروهای نوترکیب توسط محققان و پژوهشگران دانشگاهی انجام می شود.

وی ادامه داد: در روزهای سخت کرونایی که بحث استفاده از داروی خوراکی فاویپیراویر مطرح بود کشور با بحران تامین این دارو مواجه بود، این دارو فناوری پیچیده ای از نظر تولید داشت، تقریبا در کمتر از 45 روز همکاران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تمام مراحل تهیه و عرضه این دارو را انجام دادند.

رییس دانشگاه با بیان اینکه مثال دیگر توانمندی داروسازان دانشگاه در دوران کرونا خودنمایی کرد توضیح کرد: در روزهایی که الکل بسیار کمیاب بود در دانشکده داروسازی با تولید حجم بالایی از الکل بسیاری از نیازهای دانشگاهی و استانی برطرف شد.

دکتر زالی از تجهیز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به بزرگترین و مجهزترین اتاق تمیز کشور خبر داد و افزود: آزمایشگاه جامع تشخیصی نیز در فضای دانشگاهی به صورت آزمایشگاهی متمرکز فعالیت می کند.

وی به فعالیت های دانشگاه با موضوعیت غنی سازی مواد خوراکی نیز اشاره کرد و ادامه داد: به طورمثال دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این توانایی را دارد که با استفاده از فرمولاسیون های ترکیبی در زمینه غنی سازی شیرخشک اثرگذار باشد چرا که نیاز به تولید شیرخشک با فرمولاسیون مخصوص در کشور محسوس است.

رییس دانشگاه در ادامه به پیشرفت های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خصوص تامین تجهیزات پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به راه اندازی مرکز رشد مجهز دردانشگاه، در زمینه مهندسی، نوسازی، ایجاد تجهیزات نوین از نظر علمی و تحقیقاتی فعالیت های موثری انجام می شود که برخی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان دانشگاه معطوف به تامین تجهیزات پزشکی نوین است.

دکتر زالی گفت: تولید کیت های شناسایی ویروس کرونا که همچنان کاربرد دارد توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تامین شد.

وی افزود: فناوری دستگاههایی مثل میز تشریح برای آموزش موثرتر به دانشجویان و یا دستگاه چشم یار برای جراحی آب مروارید از همین موارد است.

رییس دانشگاه در ادامه به کارکردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی و حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: با مشارکت بین بخشی دبیرخانه ای با هدف استفاده موثر از هوش مصنوعی در دانشگاه در حال فعالیت است به شکلی که برخی از گروههای پایه و بالینی در این زمینه فعالیت های چشمگیری انجام می دهند. در روزهای آینده اولین مدرسه تابستانی هوش مصنوعی در سلامت به میزبانی دانشگاه اجرا خواهد شد.

وی توضیح داد: در دوران کرونا توسط محققان دانشگاه و استفاده از هوش مصنوعی نرم افزاری تحت عنوان نرم افزار سرفه راه اندازی شد که با کمک آن بیماری شناسایی می شد و یا در روش های تصویربرداری به عنوان دستگاه تصمیم ساز از دستگاههای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کردیم.

دکتر زالی چشم انداز آتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را ترسیم کرد و افزود: این دانشگاه از نظر رتبه ملی و بین المللی در جایگاه ممتازی قرار دارد، خوشبختانه در رتبه بندی لایدن به عنوان یکی از معتبرترین و پژوهش محورترین رتبه بندی های جهانی، به مرز 420 رتبه صعود کرده ایم که در مقایسه با سال گذشته 18 پله رشد داشته است.

رییس دانشگاه با بیان اینکه در حوزه وبومتریکس نیز جایگاه ارزشمندی را کسب کرده ایم افزود: در طبقه بندی شانگهای نیز دانشگاه جایگاه خود را تثبیت کرده است و برنامه ریزی دانشگاه این است که در سال جاری رتبه های درخشان تری را کسب کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۹:۴۴ - ۱۸/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۹۴