دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

هنوز زمان پایان پاندمی را نمی دانیم
 
معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی درس آموخته های كرونا در كشور و اقداماتی كه باید در آینده در حوزه مدیریت درمان و بیمارستان ها، انجام شود، گفت: «هنوز نمی دانیم انتهای این پاندمی كرونا چه زمانی است، زیرا ممكن است به یك بیماری مزمن منطقه ای بدل شود و سال ها مجبور باشیم كه با آن بیماری دست و ...
معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی درس آموخته های كرونا در كشور و اقداماتی كه باید در آینده در حوزه مدیریت درمان و بیمارستان ها، انجام شود، گفت: «هنوز نمی دانیم انتهای این پاندمی كرونا چه زمانی است، زیرا ممكن است به یك بیماری مزمن منطقه ای بدل شود و سال ها مجبور باشیم كه با آن بیماری دست و پنجه نرم كنیم. بنابراین باید گام های اساسی بیماری اعم از تشخیص زودرس، بستری زودهنگام، سطح بندی بیماران، توجه به سلامت روان، استفاده درست از روش های تنفسی و كمك تنفسی، مدیریت استفاده درست از داروها و... را به درستی انجام دهیم.»
به گزارش سپید، قاسم جان بابایی در كنگره دیجیتال مدیریت درمان گفت: «یكسال از پاندمی كرونا در كشور می گذرد و اكنون فرصتی است كه نقاط ضعف مان را بررسی كرده و از نقاط قوت مان استفاده كنیم. ما در یكسال اخیر تجربه های موفق و ناموفق داشتیم. دانشگاه محل سیاست نیست، بلكه جایی است كه باید ایرادات ما را به ما نشان دهد. اگر دانشگاه ایرادات و ساختار ارائه خدمت ما را اصلاح نكند و نقطه نظرات اصلاحی ارائه نكند، چه كسی می خواهد چنین چیزهایی را ارائه كند؟. بر همین اساس باید یاد بگیریم كه تحلیل شویم.»

وی با بیان اینكه طی این مدت درس آموخته هایی از كرونا نوشته ام كه بالغ بر 600 تا 700  صفحه شده است، افزود: «تقریبا سعی كردم كه همه این ها را از محیط یاد بگیرم. اگر در محیط كسی اقدام موثری را انجام داده، می توان آن را كشوری كرد. من در جای جای این كشور در بیمارستان های دانشگاه های كوچك تر دیده ام كه اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند.»

جان بابایی با بیان اینكه بهداشت و درمان ویترین ساختار ارائه خدمات وزارت بهداشت است، ادامه داد: «موفقیت آنچه كه در آموزش و پژوهش رخ می دهد، در ویترین بهداشت و درمان مشخص می شود. اگر آموزش و پژوهش در حوزه بهداشت و درمان كارایی نداشته باشد، باید خودش را بازنگری كند. باید صادقانه صحبت كرد و قبول كرد كه ساختار ارائه خدمات مان پر از قوت و ضعف است. باید نقاط ضعف مان را اصلاح كنیم، در غیر این صورت به مردم خیانت كرده ایم.»

معاون درمان وزارت بهداشت تاكید كرد: «هنوز نمی دانیم انتهای این پاندمی كرونا چه زمانی است و حتی واكسیناسیون هم نمی تواند به ما بگوید كه آخر این بیماری چه می شود. زیرا ممكن است به یك بیماری مزمن منطقه ای بدل شود و سال ها مجبور باشیم كه با آن بیماری دست و پنجه نرم كنیم. بنابراین باید گام های اساسی بیماری اعم از تشخیص زودرس، بستری زودهنگام، سطح بندی بیماران، توجه به سلامت روان، استفاده درست از روش های تنفسی و كمك تنفسی، مدیریت استفاده درست از داروها و... را به درستی انجام دهیم. در غیر این صورت بیمار از دست می رود. در حوزه تشخیص نیز باید زودتر تشخیص دهیم.»

جان بابایی با بیان اینكه یكی از مشكلات ما در كشور بیمارستان هراسی مردم است و به همین دلیل دیر مراجعه می كنند، اظهار كرد: «ما از ظرفیت های بخش های عمومی و خصوصی باید به درستی استفاده كنیم. ما در كشوری هستیم كه مردم به بخش خصوصی توجه دارند و ما نباید مسیر ارائه خدمت مردم را تغییر دهیم، بلكه باید مسیر ارائه خدمت به آنها را ساماندهی كنیم.»

وی با تاكید بر ظرفیت استفاده از تله مدیسین، گفت: «در این زمینه دانشگاه تهران اقداماتی انجام داده كه باید توسعه یابد. این اقدام باید در دانشگاه های بزرگی كه هم بضاعت الكترونیكی و هم بضاعت هیات علمی را دارند، شكل بگیرد. این ظرفیتی است كه اگر غفلت نكنیم، می توانیم بسیاری از مراجعات را مدیریت كنیم. در حوزه مراقبت و خدمت در منزل تعرفه آن در این هفته اعلام می شود.»

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینكه یكی از دستاوردهای خوب طرح تحول سلامت، ساخت كلینیك های ویژه بود، گفت: « ای كاش همه كلینیك های ویژه در داخل بیمارستان ها ایجاد می شد. تجربه ثابت كرده كه كلینیك های ویژه ای كه در بیمارستان ها ساخته شده، موثر بوده است. كلینیك های تخصصی باید در كنار بیمارستان ها باشد. داشتن كلینیك های تنفسی كه البته بسیاری از بیمارستان ها آن را دارند و توانسته اند بار مراجعه به بیمارستان را كاهش دهند را باید افزایش دهیم. باید كلینیك تنفسی را در كنار بیمارستان های مان داشته باشیم. یكی از اقداماتی كه لازم است مورد توجه قرار گیرد، این است كه مهم ترین اقدام برای یك بیمار كرونایی مراقبت تنفسی درست است. بسیاری از بیمارستان ها لیترهای زیادی اكسیژن هدر می دهند، بدون اینكه بیمار سود ببرد. باید توجه كرد كه هم اكسیژن زیاد برای بیمار ضرر دارد و هم اكسیژن كم، بلكه باید درست استفاده كنیم. البته اكنون اغلب بیمارستان های ما تیم تنفسی دارند و هرچه كه بتوانیم این تیم ها را تقویت كنیم، بسیار ارزشمند است.»

جان بابایی ادامه داد: «بیشترین انرژی مان را باید بر روی بیماری های ریسك بگذاریم كه در این صورت مورتالیتی مان كاهش پیدا می كند. باید بخش های مان را بر اساس بیماران با خطر بالا و با خطر متوسط طبقه بندی كنیم. یكی از نكات بسیار مهمی كه غفلت كردیم، مساله سلامت روان است. واقعا بیماران استرس بسیار زیادی دارند؛ چه در بیمارستان چه در منزل. شاید اگر بیشتر به این موضوع ورود می كردیم، وضعیت آرامش بیماران بهتر بود. باید برای آرامش و كاهش اضطراب بیماران گام اساسی برداریم. می توانیم در بیمارستان ها تیم رابط- مشاور ایجاد كنیم و یا از مددكاری كمك بگیریم. تاكنون دستور العمل هایی كه در این حوزه ارائه كرده ایم، در فرآیند تغییری نداده است. در عین حال یكی از مواردی كه به آن توجه چندانی نكردیم، بحث تغذیه است. درباره تغذیه بیماران كرونایی هنوز به شرایط مطلوبی نرسیدیم.»

وی تاكید كرد: «یكی از دلایل توفیق ما در كشور، روسای بیمارستان های ما بودند كه اگر خودشان فرماندهی كار را برعهده نمی گرفتند، وضعیت به خوبی پیش نمی رفت. در عین حال باید یاد بگیریم كه مستندسازی كنیم.»

به گزارش ایسنا، جان بابایی با بیان اینكه كرونا درس آموخته های زیادی از دنیا و ایران داشته است، گفت: «باید یادمان باشد كه ما تجربه های مثبت داشتیم و از درس آموخته های دنیا هم استفاده كنیم. در عین حال منابع مان را باید ساماندهی كنیم. تجربه ما خوب است. ما باید بیمارستان های مان را مستقل كنیم و بعد این ها را به هم وصل كنیم تا به صورت زنجیره ای با هم كار كنند، می توانیم نیروی انسانی را ساماندهی كنیم. در عین حال نظام اقتصادی و مالی ما هم باید در بیمارستان ها ساماندهی شود. یكی از اقدامات اساسی كه باید انجام شود، این است كه تعرفه ها را بر اساس شرایط تغییر دهیم. تعرفه پزشكی ایراد دارد، قیمت خدمات پزشكی باید بر اساس سختی كار باشد، نه بر اساس رشته و در عین حال باید یك تحول اساسی در نظام اعتباربخشی انجام دهیم تا بر اساس شاخص های حیاتی و بر محور بیمار باشد.»
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۱۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳