دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

بستری ١٩٧ هزار بیمار كرونایی از ابتدای كرونا در تهران
 
فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهرتهران با اشاره به وضعیت كرونا در پایتخت گفت: «اكنون ١٠٨ بیمارستان تهران خدمات كرونا می دهند و ١٩٧ هزار بیمار كرونایی تاكنون در تهران بستری شده اند.»
فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهرتهران با اشاره به وضعیت كرونا در پایتخت گفت: «اكنون ١٠٨ بیمارستان تهران خدمات كرونا می دهند و ١٩٧ هزار بیمار كرونایی تاكنون در تهران بستری شده اند.»
به گزارش سپید، علیرضا زالی در نخستین كنگره دیجیتال مدیریت و درمان كووید١٩ با یاد و احترام به مقام شهدای مدافع سلامت گفت: «465 خرده نهاد در مدیریت كرونا در تهران نقش داشتند و ستاد كرونای تهران باید با همه ارتباط برقرار می كرد. بر این اساس مقرر شده بود كه ستاد كرونای تهران با همه ذی نفعان در ارتباط باشد. در عین حال باید توجه كرد كه بیمارستان های تهران عمدتاً بیماران ارجاعی بسیاری دارند و بیماران پیچیده به پایتخت ارجاع داده می شوند و همین موضوع درمان بیماران كرونا در تهران را پیچیده تر می كند.»

وی افزود: «قلب تپنده آموزش پزشكی كشور در تهران و بیمارستان های آموزشی تهران است. با توجه به این موضوع ما نیاز داشتیم تا با آمادگی كامل به مبارزه با كووید١٩ برویم. از طرفی ما از نظر زیرساخت بهداشت و درمان با كمبود جدی مواجه هستیم و بسیاری از شهرستان های استان تهران فاقد بیمارستان هستند در حالی كه ظرفیت جمعیتی زیادی وجود دارد. در عین حال تطابقی بین استعدادهای بهداشتی و درمانی و نیازمندی ها حتی قبل از كرونا وجود نداشت و در تهران نسبت به میانگین كشوری كمبود تخت بیشتری داریم و تعداد تخت های تهران متناسب با جمعیت نیست.»

فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهرتهران با بیان اینكه بالاترین چگالی جمعیتی در كشور را در استان تهران و در بهارستان بالاترین تراكم جمعیتی در كشور را داریم، گفت: «ما در تهران 22 منطقه شهری و ٣54 محله داریم. برخی مناطق پایتخت، جمعیتی معادل یك استان دارند. مثلا در منطقه 4 تهران جمعیتی بالغ بر ٩٨٠ هزار نفر داریم. در روز یك میلیون نفر وارد شهر تهران می شوند و این یك میلیون نفر در ساعاتی از روز مهمان نظام سلامت تهران هستند همچنین یك میلیون و 6٠٠ هزار اتباع در تهران ساكن هستند و 65 درصد آنان در نظام ملی ثبت ما رجیستر شدند و ٣5 تا 40 درصدشان هیچ گاه با ما در حوزه بهداشت و درمان تماسی نداشتند.»

زالی با اشاره به پدیده معتادان متجاهر در تهران و چالش های رسیدگی به این گروه افراد در دوران كووید١٩ گفت: «ما ٢٣ هزار معتاد متجاهر داریم كه نیازهای آنان به بهداشت و درمان متفاوت و گاهی بیشتر از افراد عادی است. از طرفی ما با سكونت غیر رسمی در تهران هم مواجه هستیم بنابراین استان تهران از نظر نیاز بهداشتی و درمانی در شرایط متفاوت به سر می برد و در چنین شرایطی تهران باید به مصاف به كرونا می رفت. گاهی شرایط به قدری پیچیده بود كه تدوین دستورالعمل ها را دچار چالش می كرد. در روزهای آغازین همكاران ما در بیمارستان ها با رشادت و حتی با حداقل اقلام حفاظتی به مصاف با كرونا پرداختند.»

فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهرتهران گفت: «تاكنون ١١٨ بیمارستان تهران درگیر كرونا شده اند. بالغ بر 6٠ درصد خدمات كرونا در بیمارستان های آموزشی و دانشگاهی و 4٠ درصد خدمات در سایر بیمارستان ها اعم از خصوصی، نیروهای مسلح و... ارائه شد.  بیمارستان های سایر نهادها بیشتر از خرداد ماه به كمك بیمارستان های آموزشی آمدند.»

وی با بیان اینكه بالغ بر یك میلیون و ٢٣٠ هزار بیمار به مراكز درمانی پایتخت مراجعه كرده و خدمت كرونایی گرفته اند، گفت: «معمولاً بیمارانی كه به بیمارستان های تهران مراجعه می كنند، بدحال هستند و این كار ما را سخت می كرد همچنین اكنون ١٠٨ بیمارستان تهران خدمات كرونا می دهند و ١٩٧ هزار بیمار كرونایی تاكنون در تهران بستری شده اند. روسای سه دانشگاه علوم پزشكی در تهران و بیمارستان های تهران فرماندهان خط مقدم در جنگ مقابله با كرونا هستند و از استادان دانشگاه های علوم پزشكی در تهران قدردانی می كنیم زیرا این استادان در طول دوران كرونا درخشیدند و اقدامات خوبی در مدیریت و درمان كرونا، تدوین دستورالعمل ها و...   صورت گرفت.»

فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهرتهران اظهار كرد: «تاكنون ٩6٠ كارآزمایی بالینی در دانشگاه های علوم پزشكی استان تهران شكل گرفته و در دوران كرونا آموزش فراگیران پزشكی به خوبی ادامه داشته است و كارنامه درخشانی در حوزه سلامت در پایتخت داشته ایم.»

به گزارش ایسنا، زالی با اشاره به ویروس جهش یافته انگلیسی گفت: «تغییر در مرگ و میر، كوتاه شدن شدت بیماری و وخامت حال بیماران در ویروس جهش یافته و... نشان می دهد كه باید ما بیش از پیش مراقب باشیم و خستگی كادر درمان را در نظر بگیریم. بر این اساس تشویق هایی برای سربازان در جنگ مقابله با كرونا در نظر بگیریم. باید توجه كرد كه احتمال فرسودگی مزمن و عوارض طولانی مدت كرونا در مدافعان سلامت باید مد نظر قرار گیرد و خوشبختانه وزیر بهداشت بر این موضوع تاكید دارند و امیدواریم هر چه زودتر كادر بهداشت و درمان و گروه های پرخطر در تهران واكسینه شوند تا كم تر گرفتار عوارض بیماری شویم.»
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۱۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۳