دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت مکان مناسب برای احداث مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان
 
علی خامه ور معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، وضعیت سالمندی در کشور را یک فرصت و هم یک چالش عنوان و اظهار کرد: مازندران دومین استان سالمند کشور محسوب می شود.

وی گفت: 13.26 جمعیت استان معادل450هزار نفر سالمند هستند که از این تعداد 53 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی مازندران هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی مازندران بیان کرد: خدمات بهزیستی به سالمندان شامل پرداخت مستمری، حق پرستاری در منزل، ارائه لوازم کمک توانبخشی  وارائه خدمات در مراکز شبانه روزی است.

خامه ور بیان کرد: در کنار تحت پوشش قرار گرفتن 260 نفر در مرکز شبانه روزی، دو  مرکز به صورت خانه حمایتی سالمندان با ظرفیت20 نفر و 15 مرکز روزانه توانبخشی با پوشش 760 نفر درحال ارائه خدمات تخصصی مراقبتی و توانبخشی به سالمندان است.

وی ادامه داد: همچنین 8 مرکز در سطح استان با ظرفیت 350  نفر خدمات توانبخشی در منزل و سه مرکز مراقبتی نیز، ارائه خدمات مراقبتی در منزل در سطح استان را عهده دار است.

معاون بهزیستی مازندران با هشدار اینکه با کاهش نرخ موالید، جمعیت استان با سرعت درحال سالمند شدن است، تصریح کرد: در زمینه مناسب سازی و دسترس پذیری مبلمان و محیط شهری تلاش بر این است که تمامی محیط عمومی اعم از معابر  و دستگاه های اجرایی  و بانک ها برای معلولان و سالمندان قابل دسترس شود.

 خامه ور اضافه کرد: همه دستگاه های عضو شورای ساماندهی سالمندان باید در زمینه مسائل سالمندی ورود پیدا کنند؛ چراکه بهزیستی به تنهایی از عهده حل مشکلات سالمندی برنمی اید.

وی با تاکید بر اینکه باید شهر دوستدار سالمند داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باتوجه به کوچک شدن فضای زندگی منازل، نگهداری از سالمندان ناتوان از عهده خانواده ها  خارج است و یا اینکه برای مراقبت، اموزش درستی ندارند و به ناچار سالمندان را به مراکز شبانه روزی برای نگهداری می سپارند و همین موضوع باعث شده مراکز شبانه روزی پشت نوبتی داشته باشد. علاوه بر این ها،  مشکل سالمندان بی سرپرست و مجهول الهویه دارای حکم قضایی نیز وجود دارد

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی مازندران گفت: باتوجه به اینکه پنج موافقت اصولی برای راه اندازی مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان صادر شده است ولی باتوجه به هزینه های بالا، امکان پیدا کردن مکان مناسب وجود ندارد که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

پایان پیام/86034/م
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۹:۲۹ - ۱۵/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۷