دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افتتاح بیمارستان کودکان حکیم؛ فردا/ ثبت رکورد ساخت بیمارستان در 27 ماه
 
بیمارستان کودکان حکیم به عنوان نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی کـودکان دولتی، پـس از انقـلاب، فردا (جمعه 14 مهرماه) با حضور رئیس جمهور در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع در منطقه 18 تهران به عنوان بزرگترین پردیس سلامت شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح خواهد شد.
افتتاح بیمارستان کودکان حکیم؛ فردا/ ثبت رکورد ساخت بیمارستان در 27 ماه به گزارش ایسنا، رویکرد دولت سیزدهم از ابتدا تاکنون، اتمام و تکمیل پروژه های نیمه تمام بهداشتی و درمانی بوده است؛ این موضوع همواره دغدغه ای در وزارت بهداشت بوده است چنانچه، تعیین و تکلیف این پروژه ها را در دستور کار قرار دادند به شکلی که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 15 هزار تخت بیمارستانی تحویل داده شده است.

در این بین اما سیاست ساخت کلان بیمارستان ها از دیگر اولویت های مهم وزارت بهداشت بود؛ به شکلی که طی دو سال گذشته، دو کلان بیمارستان حضرت مهدی(عج) تحت عنوان یک ابر بیمارستان 1000 تختخوابی و بیمارستان غدیر با بیش از 821 تخت در پایتخت افتتاح شد.

اکنون نیز در گام بعدی، افتتاح «بیمارستان کودکان حکیم» به عنوان نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی کـودکان دولتی، پـس از انقـلاب اسـلامی که با ثبت رکوردی 27 ماهه آن هم با رعایت استانداردهای مربوطه در کشور ساخته شده، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بر این اساس و بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان کودکان حکیم فردا (جمعه 14 مهرماه) با حضور رئیس جمهور در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع در منطقه 18 تهران به عنوان بزرگترین پردیس سلامت شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح خواهد شد.

این مرکز درمانی تخصصی کودکان با 266 تخت بیمارستانی شامل 12 تخت اتاق عمل، 160 تخت بستری، 63 تخت بخش های مراقبت های ویژه (NSUC -NICU- PICU) و 31 تخت تحت احداث شده است. نکته مهم این است که در این بیمارستان حدودا 30 درصد تخت ها، تخت ویژه است و این درحالی است که این آمار معمولا در سایر بیمارستان ها بین 5 تا 10 درصد متغیر است.

زیر بنای کل بیمارستان 29650 مترمربع است که شامل بخش های درمانی اورژانس، درمانگاه، تالاسمی، دیالیز، فیزیوتراپی، سنجش درمانی، ارتوپدی، شیمی درمانی، دندانپزشکی، اسکوپی، اعمال جراحی و آنژیوگرافی در 6300 مترمربع است.

همچنین طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران بخش تشخیص شامل آزمایشگاه و تصویربرداری در 1460 مترمربع، بخش مراقبتی شامل بخش بستری و بخش های ویژه (NSUC -NICU- PICU) در 6160 متر مربع، بخش آموزشی و اداری شامل اداری کتابخانه، سالن آموزش، آمفی تاتر و پاویون پزشکان در 2010 متر مربع و بخش های پشیبانی شامل داروخانه، آشپزخانه، رختشوی خانه، استریل مرکزی، کاخداری موتورخانه های تاسیسات مکانیک و برق، سرسرای ورودی (لابی) و پذیرش در 5600 متر مربع ساخته شده است.

از مهم ترین ویژگی های احداث بزرگترین پردیس سلامت شهر تهران می توان به کاهش فاصله شـمال و جنـوب شـهر تهران و گسترش امکانات بـا هـدف دسترسی همگان بـه خدمات درمانی اشاره کرد؛ در واقع افراد می توانند با استفاده از ایستگاه مخصوص بیمارستان در خط سه متروی تهران خود را به آنجا برسانند. همچنین باید بر این موضوع تاکید داشت که در ساخت این بیماستان شاهد مدل جدید و موفقی در همکاری خیرین، دانشگاه و شهرداری در حوزه سلامت کشور بوده ایم.

در این میان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران با الگوی موفق جلب اعتماد در سرمایه گذاری می توانند علاوه بر رفـع کمبود تخت بیمارسـتان ویـژه کـودکان در تهـران، در عین حال پاسـخگوی مراجعه کننـدگان سراسر کشـور باشند که سبب ارتقای سلامت جامعه و کاهش هزینه های نظام سلامت کشور بــا سرمایه گذاری در سلامت کودکان می شود.

گفتنی است که طراحی ویژه بنا و معماری داخلی بیمارستان، مخصوص کودکان در حداقل تعداد طبقات و بهره گیری از نور طبیعی در اتاق های بستری است. همچنین بیمارستان حکیم ضمن بهره مندی از مدرن ترین روش های زیست محیطی، روزانه 380 مترمکعب فاضلاب را تصفیه بیولوژیک می کند.

از سوی دیگر بیمارستان کودکان حکیم بزرگ ترین انبار دارویی کشور را در کنار خود جای خواهد داد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی بیمارستان کودکان حکیم، اواخر سال 1397، خانواده مطهری (یکی از خیرین سلامت) بر اساس وصیت پدرشان جهت ساخت یک بیمارستان کودکان به دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه می کنند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز زمینی که در منطقه 18 تهران از بنیاد مستضعفان خریداری کرده بود را در اختیار آقای مطهری قرار می دهد و ساخت بیمارستان کودکان آغاز می شود. بعد از عقد قرارداد و توافق نامه با دانشگاه و همکاری شهرداری تهران، مطهری با جدیت بسیار و طی حدود سه سال بیمارستان را ساخته و تجهیز مرکز نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۲۶ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۹۲