دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش از هفت هزار ناشنوا و کم شنوا از خدمات بهزیستی لرستان بهره مند هستند
 
خرم آباد - ایرنا - معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: هفت هزار و 683 فرد دارای آسیب شنوایی از خدمات این نهاد بهره مند هستند.
بیش از هفت هزار ناشنوا و کم شنوا از خدمات بهزیستی لرستان بهره مند هستند خرم آباد - ایرنا - معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: هفت هزار و 683 فرد دارای آسیب شنوایی از خدمات این نهاد بهره مند هستند.

"نگار فتحی" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه های مختلف رشد، مهارت های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است که در راستای حمایت این افراد بر اساس کمیسیون تعیین نوع و شدت معلولیت هفت هزار و 683 نفر دارای آسیب شنوایی در استان تحت پوشش قرار دارند.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ،تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع ،توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارایه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، کمک هزینه کاشت حلزون، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه ، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده آنان است.

وی ادامه داد: به منظور حمایت این افراد خدماتی از جمله خرید لوازم توان پزشکی، کمک هزینه کاشت حلزون، اعزام تیم های ورزشی و فرهنگی و ارتقای طرح توانمند سازی ارایه می شود.

بیش از هفت هزار ناشنوا و کم شنوا از خدمات بهزیستی لرستان بهره مند هستند

فتحی عنوان کرد: هم اکنون چهار مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا در شهرستان های خرم آباد، رومشکان و کوهدشت زیر نظر اداره کل بهزیستی فعال است که به صورت مستقیم به حدود 180 نفر از توانخواهان جامعه هدف خدمات ارایه می دهند.

وی یادآور شد: در این مراکز به کودکان تا سن 15 سال که به دلیل ضعف شنوایی، در یادگیری و بکارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شده اند خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاوره انجام می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: تیم تخصصی این مراکز شامل گفتار درمانگر، شنوایی شناس، روانشناس و مربی آموزشی و هنری است که خدمات آموزشی توانبخشی، آموزش مهارت های ارتباطی، آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری، مشاوره و راهنمایی ادیولوژیک به والدین جهت آگاهی از ضرورت استفاده از وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک و هنر درمانی را به مددجویان ارایه می دهند.

فتحی با اشاره به اینکه کاشت حلزون از دیگر خدمات این نهاد برای توانخواهان است ادامه داد: سال گذشته 183 مورد کاشت اولیه و تعویض قطعات کاشت حلزون به مبلغ چهار میلیارد و 310 میلیون ریال در استان انجام شده است.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۲