دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

همراهی والدین در کنار مربیان ، گامی موثر در جهت شکوفایی استعدادهای فرزندان است
 
مشهد(پانا)-مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی گفت: آموزش AVT یک روش گفتاری_شنیداری است و والد محور می باشد به گونه ای که ابتدا والدین آموزش می بینند و موازی با آن به کودک آموزش داده می شود، بچه ها همراه با مادر در یک کلاس حضور دارند و مادر همه آموزش ها را یاد می گیرد و می تواند مثل معلم با فرزندنش ...
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی

مشهد(پانا)-مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی گفت: آموزش AVT یک روش گفتاری_شنیداری است و والد محور می باشد به گونه ای که ابتدا والدین آموزش می بینند و موازی با آن به کودک آموزش داده می شود، بچه ها همراه با مادر در یک کلاس حضور دارند و مادر همه آموزش ها را یاد می گیرد و می تواند مثل معلم با فرزندنش کار کند .

مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی گفت:زمانی که فرزندم در بیمارستان متولد شد به ما اعلام کردند که مشکل شنوایی دارد. هر دوماه تست شنوایی اش تکرار شد تا 8 ماهگی که مشکل کم شنوایی وی تشخیص قطعی داده شد دخترم به سن یک سالگی رسیده بود که با معرفی دختر عمو ی همسرم با پیش دبستانی امام رضا آشنا شدم و از همان زمان در پیش دبستانی امام رضا تحت آموزش قرار گرفت.

« محیا برات زاده» متولد 1395 و کلاس اول است، او کم شنوا به دنیا آمده است، هفت سال سختی را زندگی کرده اما یک دختر موفق است و مثال خوبی برای شعار «معلولیت، محدودیت نیست.»، محسوب می شود. او، ورزش ژیمناستیک را به صورت حرفه ای، دنبال می کند و پیشرفت های زیادی را در آموختن داشته است، دختری که ممکن بود حتی نتواند درست به زبان مادری، صحبت کند حالا یک دختر موفق، نسبت به هم سن و سالانش است و علاوه بر فارسی به زبان انگلیسی هم می تواند صحبت کند.محیا از طریق آموزش AVT در پیش دبستانی امام رضا علیه السلام توانست بر مشکل شنوایی خود غلبه کند و پایه اول ابتدایی را در مدرسه عادی آغاز کند.

وی ادامه می دهد : از نقاط قوت مدرسه امام رضا این بود که بچه همراه با مادر در یک کلاس حضور دارد ولی مراکز خصوصی این گونه نبود فرزندم تنها سر کلاس می رفت و بعدا در یک دفتر، برای من می نوشتند چه کارهایی را انجام دهم و من که تازه وارد این مسیر شده بودم و هیچ شناختی از تمرین با کودک کم شنوا نداشتم کار کردن با فرزندم خیلی برایم سخت بود .

وی گفت:شوق مادر شدن برای اولین بار و به آغوش کشیدن دخترم و شروع بخش شگفت انگیز زندگی اش با یک خبر، ناگهان دگرگون شدم و فرزندی که حالا به او گفته بودند، مشکلی دارد و آن اینکه خیلی «نمی شنود» و من با بحرانی در زندگی اش، رو به رو شدم که برایم دردناک ترین اتفاق بود.

وی به موفقیت فرزندش اشاره می کند و می گوید : دخترم در سن 6 سالگی ساز بلز را تمام کرد و الان فلوت میزند و کاملا نُت خوانی می کند ، در سن 5 سالگی چند کمربند کاراته را دریافت کرد ، با کمک سی دی های آموزشی و نرم افزار توانست با زبان انگلیسی آشنا شود و در آزمون ورودی مدرسه که خیلی از بچه های عادی موفق نشدن قبول شوند به لطف خدا قبول شد و او، به مادرانی که در شرایط مشابه قرار دارند، توصیه می کند: بی تفاوت از کنار مشکل فرزندتان نگذرید، او هم مثل سایر بچه ها است و فقط نیازمند تلاش بیشتری است و تنها کسی که می تواند او را تبدیل به یک فرد توانمند کند همراهی والدین است .

در ادامه گفت:من و پدرش تلاش کردیم تا شرایط را برای محیا فراهم کنیم . هر روز مسیر 50 کیلومتری چناران و مشهد را طی می کردیم و در نهایت محیا با کمک مربیان خوب مدرسه امام رضا و با استفاده از روش آموزش AVT، توانست پایه اول ابتدایی اش را به جای مدارس خاص ناشنوایان در مدرسه عادی و در کنار دانش آموزان عادی آغاز کند.وی در مورد آموزش AVT برایمان می گوید : آموزش AVT یک روش گفتاری_شنیداری است و والد محور می باشد به گونه ای که ابتدا والدین آموزش می بینند و موازی با آن به کودک آموزش داده می شود. دراین روش سعی بر آن است که با استفاده از وسایل کمک شنیداری مانند سمعک وکاشت حلزون از باقیمانده شنوایی کودک استفاده شده و تربیت شنیداری صورت گیرد تا کودک به درک گفتاری شنیداری برسد و بتواند مانند یک فرد عادی در بین همسن وسالهایش از امکانات مدرسه عادی برخوردار باشد ودر جامعه کاملا مثل یک فرد عادی با وی برخورد شود.

وی در پایان ضمن تشکر از تمام مربیانی که در این راه، او و فرزندش را یاری کردند، ادامه می دهد: مسیر سخت و دشواری بود، زمان طولانی از شبانه روز را صرف تلاش برای یادگیری دخترم سپری کردم و در این مسیر، مربی ها در کنار ما بودند، نمی خواستم فرزندم نسبت به بچه های دیگر عقب باشد و آنقدر تلاش کردم تا حالا او از خیلی از همسن و سالانش جلوتر است.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

اداره آموزش وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی روز جهانی ناشنوایان محیا برات زاده سازمان استثنایی کشور
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۱۵:۰۲ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۱