دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران پیشرو در عرصه بازی سازی / تجهیز آزمایشگاه بازی های رایانه ای در دانشگاه شهید بهشتی + فیلم
 
فرزانه شریفی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازی های رایانه ای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، راجع به بازی های جدی توضیحاتی ارائه داد و گفت: بازی جدی یا serious game یک روند مطالعاتی در دنیاست و بیش از دو دهه است که آزمایشگاه، پروژه تحقیقاتی، و رشته های تخصصی دانشگاهی به این حوزه ...
ایران پیشرو در عرصه بازی سازی + فیلم

فرزانه شریفی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازی های رایانه ای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، راجع به بازی های جدی توضیحاتی ارائه داد و گفت: بازی جدی یا serious game یک روند مطالعاتی در دنیاست و بیش از دو دهه است که آزمایشگاه، پروژه تحقیقاتی، و رشته های تخصصی دانشگاهی به این حوزه اختصاص داده شده همچنین پروژه بسیاری از مطالعات و بازی هایی که در دنیا ساخته میشود با این هدف است.

وی با اشاره به تعریف بازی های رایانه ای ادامه داد: بازی های جدی، همان بازی دیجیتال، ویدویی و بازی هایی است که روی رایانه و موبایل نصب می شوند، اما بجای آنکه هدف اصلی آن سرگرمی باشد از این سرگرمی برای هدف والاتری مثل آموزش، توانبخشی، درمان و تحقیقات استفاده می شود یعنی از المان جذابیت و سرگرمی بازی در خدمت اهداف جدی قرار می گیرند که به آن بازی هدفمند یا جدی می گویند.

شریفی در ادامه با ذکر مصادیقی افزود: بازی هایی که برای آموزش ریاضی یا زبان استفاده میشود یا در مراکز درمانی بازی هایی هستند که به عنوان اهرم درمای و توانبخشی برای درمان بیمارانی که اختلالات جسمی، حافظه و یادگیری دارند به دمت گرفته می شوند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازی های رایانه ای در توصیف جایگاه شاخه بازی های جدی در کشورمان گفت: در کشور ما بازی جدی به عنوان یک رشته دانشگاهی وجود ندارد، فقط رشته بازی سازی در مقطع کارشناسی در چند دانشگاه تدریس می شود.

وی ادامه داد: توجه به این رشته دانشگاهی در 5 سال اخیر با توجه و اهمیت به حوزه بازی سازی و اساتیدی که دانش را به کشور منتقل کردند باعث افزایش تعداد دانشجویان این حوزه شده است. دانشگاه هایی نظیر دانشگاه تهران، اصفهان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف در این زمینه فعالیت می کنند و اساتید به عنوان سر تیم پروژه های کارشناسی یا با هدف کارآفینی در این حوزه فعالیت می کنند.

شریفی از تجهیز آزمایشگاهی در این حوزه در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: یکی از اساتید توانمند حوزه بازی سازی در دانشگاه شهید بهشتی یک آزمایشگاه را در جهت تربیت علاقه مندان و کارآفرینان تجهیز و راهبری می کند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازی های رایانه ای گفت: رتبه بندی دقیق و منسجمی درباره رتبه نبدی بازی های جدی وجود ندارد. دلیل اصلی این است که بسیاری از بازی ساز ها با هویت فراملی بازی تولید می کنند یعنی در کشوری بازی می سازند و در کشور دیگری به انتشار می رسانند همچنین پروژه های بازی سازی به شکل فراملیتی با حضور چندبازی ساز از کشور های مختلف تولید می شود.

شریفی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه بازی سازی ادامه داد: اگر بخواهیم جایگاه خود را در منطقه بررسی کنیم. جایگاه خوبی داریم و در این زمینه پیشرو هستیم. همچنین در طی 15 سال اخیر شرکت های خوب و موثری در این حوزه فعال هستند و محصولات خود را صادر کردند و نسبت به بسیاری از کشور های عرب زبان و فارسی زبان جایگاه قابل توجی در حوزه بازی سازی دارند.

 

{$sepehr_media_2078203_400_300}
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۸:۵۵ - ۱۶/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۲