دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش ضریب خدمات به معلولین در سیستان و بلوچستان
 
عباسعلی اویسی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به واسطه متغیرهای متفاوت از نظر تعداد معلولین در دامنه بالایی از میانگین کشوری قرار دارد بنابراین جمعیت معلولین استان ما به نسبت کل کشور بیشتر است.

مدیرکل جدید بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: سازمان بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت سه طرح غربالگری در حوزه شنوایی، بینایی و ژنتیک انجام داده است.

این مسئول ادامه داد: سال گذشته از مجموع 90 هزار کودک متولد شده، 73 هزار کودک مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در سال گذشته 310 هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: همچنین برای کاهش معلولیت ها به ویژه معلولیت های ژنتیک نیز غربالگری لازم انجام شده است، متاسفانه در این استان تصادفات بسیار زیاد است و این خود یکی از دلایل افزایش معلولان ضایع نخاعی است که باید اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود.

این مسئول از افزایش صددرصدی مستمری مددجویان بهزیستی در این استان خبر داد و گفت: تعداد مستمری بگیران نیز بیش از صددرصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر 47 هزار مستمری بگیر بهزیستی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که این نشان از توجه دولت سیزدهم به محرومین و اقشار کم درآمد و آسیب دیده جامعه است و ماموریت سازمان بهزیستی بازتوانی این قشر است.

اویسی همچنین از افزایش هزینه حق پرستاری در این استان خبر داد و گفت: در حوزه اقلام و امکانات کمک توانبخشی نیز 17 مرکز به معلولان خدمات لازم را ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: همه معلولانی که در سامانه بهزیستی برای اقلام کمک توانبخشی از جمله عصا، ویلچر و واکر و غیره درخواست داده است پس از بررسی لازم اقلام در اختیار وی قرار گرفته است.

این مسئول افزود: حدود 74 هزار معلول شناسایی شده در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین معلولیت مربوط به ذهنی است علت آن نیز موضوع ژنتیک و ازدواج های فامیلی است.

پایان پیام/3139
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۵:۰۳ - ۱۸/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۳