دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

ظرفیت های همكاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و فرهنگستان علوم پزشكی كشور مورد بررسی قرار گرفت
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

ظرفیت های همكاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و فرهنگستان علوم پزشكی كشور مورد بررسی قرار گرفت

اعضای گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران امروز (سه شنبه) با حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و نشست مشترك با مسئولان این دانشگاه و دانشكده سلامت اجتماعی دانشگاه، ظرفیت های همكاری بین دو مجموعه را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر سیدعلی حسینی سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به اعضای گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران و پیشكسوتان نظام سلامت كشور، معرفی كوتاهی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی داشت.

وی گفت كه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاهی منحصربفرد است كه 170 عضو هیات علمی، حدود دو هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی كه بیش از 60 درصد آنان را دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی تشكیل می دهند، در 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات، به فعالیت های آموزشی و پژوهشی مشغول هستند.

دكتر حسینی افزود: دو بیمارستان تخصصی (توانبخشی رفیده و روانپزشكی رازی) و دو كلینیك ویژه پزشكی - توانبخشی هم اكنون تحت پوشش این دانشگاه فعالیت می كنند، ضمن آنكه بهره برداری از دو بیمارستان یافت آباد و اخوان نیز در برنامه های این دانشگاه است تا به تخت های بستری توانبخشی در كشور افزوده شده و گسترش خدمات این بخش به افراد نیازمند را سبب شوند.

وی با اشاره به اینكه مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شده است، گفت: این دانشگاه سالهاست كه به واسطه فعالیت گروه ها و مراكز تحقیقاتی مرتبط با این حوزه و پژوهش های انجام شده در این زمینه، بین دانشگاه های علوم پزشكی سرآمد است.

سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ابراز امیدواری كرد كه با كمك و همراهی اساتید و اعضای برجسته گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی كشور، بتوانیم به ابعاد مختلف حوزه سلامت اجتماعی بپردازیم، ضمن آنكه گروه ها و مراكز تحقیقاتی این حوزه در دانشگاه می توانند اهداف فرهنگستان را مورد توجه قرار داده و همكاری داشته باشند.

در این نشست، معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری و توسعه مدیریت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز حضور داشتند و هر یك نقطه نظرهای خود در ارتباط با همكاری این دانشگاه با فرهنگستان علوم پزشكی ایران را بیان كردند.

در ادامه این نشست، دكتر حمیدرضا خانكه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سخنانی، ضمن اشاره به چگونگی تشكیل رصدخانه اجتماعی كووید 19 ، گفت كه با توجه به سوابق فعالیت آموزشی و پژوهشی این دانشگاه از سال های گذشته در زمینه سلامت اجتماعی، حدود دو سال پیش به دستور وزیر وقت بهداشت (دكتر نمكی)، ماموریت تشكیل این رصدخانه و رصد ابعاد اجتماعی كووید به این دانشگاه سپرده شد و اعضای هیات علمی در گروه ها و مراكز تحقیقاتی مرتبط با این حوزه، تلاش كردند و طرح های پژوهشی بسیاری را اجرا كرده و نتایج آن ها را به وزارت بهداشت و مراكز تصمیم گیری انعكاس دادند.

وی افزود: در ادامه آن، مسئولان فعلی وزارت بهداشت نیز ابعاد مختلف سلامت اجتماعی را مورد توجه قرار دادند، چرا كه تاكنون وزارت بهداشت درگیر تخت بستری، هزینه های درمان سرپایی، اورژانس و امثال این ها بوده و كمتر به این بخش پرداخته است و این درحالی است كه همین بخش، بسیاری از مسایل را به نظام سلامت تحمیل می كند.

دكتر خانكه ادامه داد كه اراده مسئولان دانشگاه بر این قرار گرفت كه دانشكده سلامت اجتماعی شكل بگیرد و بواقع كه پتانسیل و ظرفیت بی نظیر علمی در این دانشگاه موجود است و برغم تلاش دو سه سال اخیر برای اینكه وزارت بهداشت را مجاب كنیم تا یك مركز را به عنوان مرجع علمی و تخصصی حوزه سلامت اچتماعی معرفی كند، نهایتا، دو هفته پیش در نشستی با دكتر پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ظرفیت ها مورد توجه قرار گرفت و هفته گذشته، طی مكاتبه ای رسما مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی، از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شد. ضمن آنكه دو پروپوزال و نقشه راه نیز در ارتباط با این حوزه به وزارت بهداشت ارائه شده است.

وی در پایان سخنانش، ابراز امیدواری كرد: با كمك اساتید و پیشكسوتان عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی كشور، در راستای وظیفه ای كه به این دانشگاه سپرده شده، گام های موثری برداشته شود.

دكتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز این جلسه را نقطه عطفی برای همكاری بین دو مجموعه دانست و گفت: وجود علوم انسانی در رشته های مختلف دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وجه تمایز این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه های علوم پزشكی كشور است و این موضوع بنفع سیستم بهداشت و درمان و همچنین حوزه سلامت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینكه این دانشگاه از اساتید صاحب نامی بهره می برد كه آن را در میان دیگر دانشگاه ها شاخص كرده است، افزود: هر چند كه سابق بر این، فعالیت سه دانشكده در تشكیلات این دانشگاه بود، اما سالها بصورت دپارتمان محور اداره شد. اما سال گذشته تصمیم گرفتیم كه دانشكده ها تشكیل شوند و با توجه به گستردگی فعالیت های گروه های آموزشی زیرمجموعه حوزه سلامت اجتماعی، اولین اقدام در راستای تاسیس دانشكده ها، شكل گیری دانشكده سلامت اجتماعی بود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد كه با استفاده از ظرفیت اساتید بنام و محققان فعال در حوزه سلامت اجتماعی، و حمایت و همراهی دیگر مراكز علمی چون فرهنگستان علوم پزشكی كشور، می توان آینده روشنی برای حوزه سلامت اجتماعی پیش بینی كرد.

دكتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی با تاكید بر اهمیت حوزه سلامت اجتماعی كه سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: برحسب وظیفه ای كه در معاونت توسعه مدیریت دانشگاه بعهده دارم، تمام توان و امكانات این بخش را در حمایت و پشتیبانی از دانشكده سلامت اجتماعی گذاشتیم.

وی افزود: حوزه سلامت اجتماعی همواره مورد غفلت قرار گرفته، اما اهمیت آن به اندازه ای است كه بسیاری از مسایل مرتبط به این حوزه مانند آلودگی هوا و یا حوادث ترافیكی، نظام سلامت را تحت تاثیر خود قرار داده و سلامت جسمی جامعه، درگیر شاخص های سلامت اجتماعی شده است. و آرزو می كنم كه همكاری دو مجموعه باعث اتفاقات خوب و خیر و بركت برای مردم بشود.

گفتنی است كه در ادامه این نشست، دكتر نصرتی نژاد رئیس دانشكده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر دلبری رئیس مركز تحقیقات سالمندی و دكتر سبزی مدیر گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه نیز به ارائه نقطه نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند كه متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

   تاریخ: ۰۲:۴۴ - ۱۹/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۰
اخبار مشابه در سایر منابع خبری:
رئیس گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی، عقد تفاهم نامه همكاری با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را پیشنهاد داد  دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی